Wednesday, November 4, 2009

Meningkatkan Pemahaman Pelajar Melalui Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Media Elektronok (Klip Video).

Pembentang: Siti Sarah Binti Udzir & Nur Aznida Binti Talib

Tujuan kajian :
1. Untuk meningkatkan pemahaman pelajar terhadap sesuatu pelajaran dengan menggunakan bahan bantu mengajar media elektronik (Contohnya : klip video).

2. Untuk menggalakkan penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) elektronik dalam proses P&P, menyediakan proses P&P yang lebih menarik dan berkesan serta menggalakkan penglibatan pelajar di dalam kelas.

Persoalan kajian

1. Adakah penggunaan klip video dapat meningkatkan pemahaman pelajar?

2. Adakah penggunaan klip video menggalakkan penglibatan aktif pelajar di dalam kelas?

Metodologi kajian

Kajian ini dilaksanakn di Sekolah Alam Shah, Putrajaya. Respondent adalah seramai 21 orang dari tingkatan 4 dan 17 orang dari tingkatan 1.

4 peringkat iaitu reflek, rancang, bertindak & memantau.

Pengumpulan data pula melalui :
• penilaian kendiri
• soal selidik
• pemerhatian
• temubual dan kuiz.

Dapata Kajian
1. Dari aspek penilaian kendiri, penggunaan video dalam set induksi menyoronokkan pelajar dan mungkin dapat meningkatkan kefahaman pelajar.

2. Sebanyak 94% pelajar menyatakan guru sebelum ini hanya menggunakan BBM media elektronik dalam P&P adalah sebanyak 1-3 kali sebulan dan hanya menggunakan aplikasi powerpoint sahaja.

3. Dari segi pemerhatian, didapati pelajar seronok, tidak mengantuk & menumpukan perhatian apabila guru menggunakan media elektronik (klip video)sebagai BBM .

4. Dalam temubual yang diajalnkanl pula, pelajar lebih seronok kaedah ini kerana sebelum ini guru hanya menggunakan kaedah 'chalk & talk' yang membosankan dan yang terakhir aspek kuiz, dalam subjek pendidikan Islam belaku peningkatan sebanyak 100% manakala dalam subjek biologi berlaku peningkatan sebanyak 75%.

Cadangan Penambahbaikan

Kajian ini ialah tayangan video perlu diberhentikan seketika pada bahagian penting untuk guru memberi penerangan lanjut atau untuk menilai pemahaman pelajar dengan bertanya soalan dan meminta pendapat mereka serta, memastikan video yang digunakan mempunyai gambar dan suara yang jelas dan jika di dalam bahasa Inggeris, bahasa yang digunakan mudah difahami dengan sebutan yang jelas dan tidak terlalu cepat serta menyediakan tugasan sebelum menayangkan video.

No comments:

Post a Comment