Thursday, November 5, 2009


Tugasan 3 : Laporan Kolokium DPLI Januari 2009



MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN


DI BENTANG OLEH :
1. HASMALINA BINTI HAMZAH (P48655)
2. HAZWIN DALILA HARRIS (P48603)

Tujuan kajian :
Kajian ini dilakukan adalah untuk menilai sama ada kaedah peta minda dapat:

1. Meningkatkan pemahaman pembelajaran setiap isi kandungan bagi tajuk nutrisi dalam subjek Biologi.

2. Meningkatkan suasana belajar bagi subjek Biologi tingkatan 4 dan mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan serta meningkatkan komunikasi pelajar.

3. Supaya pelajar mudah memahami dan mengingati setiap konsep dan istilah dalam Biologi bagi tajuk nutrisi.


Persoalan kajian
Kajian ini dijalankan kerana pelajar sering bermasalah dalam memahami isi kandungan bagi subjek Biologi.
1. Pelajar sering melihat subjek biologi sebagai subjek yang membosankan
2. Kaedah peta minda di pilih kerana ianya dilihat sebagai salah satu kaedah motivasi yang dapat merangsang para pelajar mengingat dengan lebih mudah dan interaktif

Metodologi kajian
Kajian ini di jalankan selama 4 minggu dan melibatkan pelajar dari kelas 4 Al-Biruni dan 4 Al-Kindi seramai 60 orang pelajar.

Antara metodologi yang digunakan:
1. Pemerhatian
• Tingkah laku pelajar
• Kerjasama dan interaksi sesama pelajar
• Kreativiti hasil pembentangan peta minda
2. Borang Kaji Selidik
3. Temubual

Kriteria Penilaian

PEMERHATIAN

Tingkah laku pelajar
1. Berminat melakukan tugasan yang di beri
2. Memberi reaksi yang positif ketika bekerjasama
3. Keadaan kelas terkawal

Kerjasama dan interaksi sesama pelajar
1. Kerjasama yang positif di kalangan pelajar
2. Tiada ahli yang mengambil kesempatan

Kreativiti hasil pembentangan peta minda
1. Pelajar bijak mempersembahkan isi kandungan dalam bentuk yg efektif dan padat


BORANG KAJI SELIDIK

1. Pemahaman

2. Suasana Keseronokkan

3. Komunikasi Berkesan

TEMUBUAL

Dapatan Kajian

1.
Pemerhatian
a. Pelajar lebih aktif dan bersemangat ketika melakukan tugasan.
b. Pelajar tidak kekok berinteraksi dalam kumpulan
c. Hasil pembentangan yang kreatif dan memuaskan
d. Pelajar kurang tepati masa



2. Borang kaji selidik
a. Berdasarkan borang soal selidik, didapati penggunaan kaedah peta minda ini dapat meningkatkan kefahaman pelajar mengenai topik yang diajar, dapat mengusai topik dengan tepat dan cepat.

3. Temubual
Hasil daripada temubual kebanyakan pelajar mengatakan kaedah peta minda:
1. Memberi gambaran lebih jelas tentang isi pengajaran
2. Perlu ada keperluan kaedah kuliah di awal pengajaran
3. Peta minda penting sebagai aktiviti pengukuhan pelajar
4. Lebih menggemari kaedah pembelajaran bersifat dua hala-lebih mudah mengingati fakta
5. Kaedah peta minda lebih bersifat interaktif dan pelajar dapat bertukar idea tentang sesuatu perkara.
6. Kaedah peta minda membantu dalam komununikasi antara pelajar

No comments:

Post a Comment